lördag 11 april 2009

Medevi och Tjällmo

Det har varit en låååång kväll i bilen.. Först när jag blev upplockad av Agneta & Håkan åkte vi den långa vägen ut till Grytgöl för att hämta Vivvi och Anton. Sen åkte vi på minismå grusvägar (där det till och med fortfarande fanns snö!) så hela bilen var åksjuk när vi kom fram till Medevi. Väl framme mötte vi upp mamma & pappa och farmor som redan hade intagit plats vid buffén. Jag blev inte så imponerad av den faktist.. Dom hade lagt in egen sill och den ena smaken var god (curry mangoraja) men en annan var grön och smakade lime! Ingen hit! Det kanske finns en orsak till att det inte finns limesill på marknaden? Fy fasen vad illa det smakade.. Efterrätt bordet var inte heller nått att hänga i påskriset.. Där fanns det kladdkaka och en egengjord tårta som inte såg klok ut.. Farmor fällde kvällens första kommentar när hon efter 4 år upptäckte att Vivvi har en piercing i näsan. Den föll inte farmor i smaken utan hon sa precis vad hon tyckte om den och hur fult det var. Farmor som är nästan blind kunde helt plötsligt se en liten liten silver prick på Vivvis näsa.. Hm ibland ser hon minsann.. Sen blev vi "barn" rastlösa så vi tog en tur runt omgivningen. Jag har ju varit i Medevi i flera år i rad när jag var barn med min mormor och kusin varje sommar i 2 veckor och då bodde vi i det gula huset på bilden ovan. Så det blev lite nostalgiskt att gå runt och minnas tillbaka hur det är att fira midsommar där. Mamma bestämmde under kvällens gång att jag skulle gifta mig där.. Hm så nu måste jag ju bara hitta den karl som vill åka till världens ände och gifta sig =). Men det är väldigt mysigt, men hela stället har förfallit på kort tid. Jag minns det som grönt och gräsmattor och fina hus. Men nu existerade knappt gräsmattor utan det var överväxt gräs och löven låg kvar på marken sen i höstas.. Ett roligt moment med Medevi är ju självklart ringträdet! Det är en krok som sitter fast i trädet och sen är det en ring på ett snöre som man ska kasta (svinga) så den fastnar på kroken. Jag ägnade massor med somrar åt att träna oh ikväll var jag rätt så duktig ändå fast det var några år sen jag var ute där nu. Vivvi däremot behövde några omgångar för att hitta tekniken =)


















Vivvi och Anton kom på någon ny sorts lek att stå i mitten medan ringen roterade runt dom.. Ja små barn roar sig lätt =). Sen tog vi en promenad ner till Medevi Brunn (men det var stängt) innan vi började röra oss hemåt igen. Under hemfärden kommer Agneta på idén att vi kan svänga förbi Håkans mamma och säga hej kl 21. Så lite oroligt plingar vi på i Tjällmo och hon var så glad över att få besök =). Visserligen låg hon i sängen och läste däckare, men hon hoppade så snabbt upp och klädde på sig igen och dukade fram jouice och bananer till oss =). Hon hämtade in sin bok hon läste och hennes förstoringsglas som vi ungdomar hade väldigt roligt med =). Till och med Håkan hade roligt med det och drog ett opassande skämt om förstoringsglaset och XL som både jag och hans stackars mamma skämdes över =).


















Även här var små barn lättroade vid 22 på kvällen =). Till sist var det dags att lämna denna mysiga tant som helt plötsligt hade 5 fnittrande prickar i sitt kök så hon kunde få gå och sova igen. När vi gick till bilen sa Vivvi den ultimata blond kommentaren: Jag sa "Oh det är stjärnor!!" Hon svarade "Va vart då??" Hallå?? =) vart tror du =). Vägen hem var mörk och tråkig och en hel del djur som var ute.. Bla en stackars katt som gick på en bro och tryckte vid kanten så vi funderade på hur den hade hamnat där.. Rådjur och grävling såg vi oxå på vägen.. Mellan Finspång och hem sov jag så skönt i bilen. Då hade vi lämnat av Anton hemma i Grytgöl så jag hade ju ett helt säte för mig själv!! Jag fick ett påskägg av Agneta och Håkan som jag ska mumsa på nu i helgen. Ska bli så gott så!! Nu är jag väldigt trött och ska ta och sova och hålla tummarna för att det är sol även imorgon! Inte för att jag borde vara ute i solen mer efter idag, men det är ju så härligt!! Jag börjar redan vara less på att vara ledig.. 4 dagar är lite förmycket =). Imorgon har jag inget planerat, förutom att det är tv kväll på kvällen och så funderar jag på att träna.. Men träningen är oxå bara på kvällen så får se.. Hoppas på bra väder så jag kan ligga ute och bara njuta med min bok som jag lovat Vivvi att läsa ut så hon får tillbaka den så jag kan låna Twiglight boken av henne!! =) Men är det dåligt väder har jag 18 avsnitt inspelat av 90210 som jag kan se =). Nu ska jag lägga mig och slappse lite på tv så hörs vi igen imorgon!!!
Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar